University of Nebraska - Lincoln

Digital Commons@University of Nebraska - Lincoln

The China Beat Blog Archive 2008-2012 China Beat Archive

6-30-2008

Boss Hu and the Press

Nicolai Volland

Follow this and additional works at: http://digitalcommons.unl.edu/chinabeatarchive

b Part of the Asian History Commons, Asian Studies Commons, Chinese Studies Commons, and
the International Relations Commons

Volland, Nicolai, "Boss Hu and the Press" (2008). The China Beat Blog Archive 2008-2012. 197.
http://digitalcommons.unl.edu/chinabeatarchive/197

This Article is brought to you for free and open access by the China Beat Archive at Digital Commons@University of Nebraska - Lincoln. It has been
accepted for inclusion in The China Beat Blog Archive 2008-2012 by an authorized administrator of Digital Commons@ University of Nebraska -
Lincoln.


http://digitalcommons.unl.edu?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Fchinabeatarchive%2F197&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.unl.edu/chinabeatarchive?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Fchinabeatarchive%2F197&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.unl.edu/chinabeat?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Fchinabeatarchive%2F197&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.unl.edu/chinabeatarchive?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Fchinabeatarchive%2F197&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/491?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Fchinabeatarchive%2F197&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/361?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Fchinabeatarchive%2F197&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/1081?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Fchinabeatarchive%2F197&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/389?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Fchinabeatarchive%2F197&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://digitalcommons.unl.edu/chinabeatarchive/197?utm_source=digitalcommons.unl.edu%2Fchinabeatarchive%2F197&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages

Boss Hu and the Press

June 30, 2008 in China Around the World by The China Beat | 15 comments

In early May, we published the first installment of our feature, “"China Around the World.” We asked
scholars, journalists, and graduate students working outside China and the US to reflect on Chinese
media and coverage of China. This reflection on the implications of Hu Jintao’s recent visit to

the People’s Dailynewsroom is from Nicolai Volland, an Assistant Professor in the Department of

Chinese Studies at the National University of Singapore.
By Nicolai Volland

One June 20, Hu Jintao paid a high profile visit to the People’s Daily. His foray to the editorial offices
of the CCP mouthpiece was first announced in the form of what turned out to be all but a Hoax:
“General Secretary Hu chats with Chinese netizens!” The news spread like a wildfire, but surfers who
rushed to the People’s Daily’s “Strong Nation Forum” found themselves barred from entering.
Disappointed, they vented their anger in the freely accessible Tianya forum.

As it turned out, they may have missed little. Sitting in the offices of the People’s Daily, “Boss Hu” (Hu
zong - the slightly irreverent way Chinese netizens refer to Hu is, ironically, a consequence of Hu's
name being blocked by most online forums) looked at a screen and was read three questions asked by
what presumably were loyal and prescreened users of the forum. All questions were harmless (“Mr.
General-Secretary, what do you read on the web?"” “Mr. General-Secretary, do you review many
suggestions and proposals from netizens on the web?"”). Hu answered to one of the forum’s editors,
who keyed in the general secretary’s answers. Then the “chat” was over and Hu rushed on to other
business - his real business.

It turned out that Hu Jintao’s June 20 visit to the People’s Daily was not accidental, and the “chat” was
but a deft move to raise the publicity of his visit. So much has become clear in the following days,
when the Chinese media began to roll out a massive campaign relaying the importance of Hu’s visit,
with the People’s Daily itself spearheading the movement. Hu Jintao used his visit to the offices of the
paper to deliver a short but carefully planned speech to the newspaper’s assembled staff; in fact, his
target audience were not the several hundred employees of the Central Committee organ, but rather
the three millions employees across China’s vast media sector in general. Hailed as a “programmatic
document” by the Central Propaganda Department, Hu's speech in fact sets out the rules for the
Chinese media not only for the upcoming Olympics, but in fact for years to come.

Hu'’s visit and the high profile attached to it is not without precedent. For more than half a century,
CCP top leaders have made it a tradition to visit the Party press and, in the course of “chats” with
editors and journalists, to outline the Party’s policy towards the media. In April 1948, Chairman Mao
visited Jin-Sui Daily, one of the CCP’s wartime papers. His “Talk with Editors at Jin-Sui Daily” was
included in volume four of Mao’s Selected Works and has since been a cornerstone of CCP press
theory.

In 1956, Liu Shaogi held two meetings with journalists at the Xinhua news agency in which he
signaled a significant relaxation on the ideological front that became known as the “Hundred Flowers”
policy. Xinhua staff should not dogmatically copy the Soviet TASS agency, said Liu, but also see what
might be learned from the news agencies in capitalist countries (Liu’s remarks were quoted by radicals
from Beijing media units during the Cultural Revolution and were taken as evidence of Liu’s “crimes”).

In 1985, then general secretary Hu Yaobang paid a similar visit to People’s Daily, as did Jiang Zemin
in 1996 (thanks to Alice Lyman Miller for the references to the visits of Hu and Jiang). Jiang’s

speech was given wide publicity, especially his attempts to balance the media’s function as loyal
mouthpieces of the Party with their emerging role in “public opinion supervision” (yulun jiandu)
through means such as investigative journalism. It is thus obvious that Hu tries to place himself within
a long tradition of making major announcements of media policy through visits to the Party’s top
media. So what are we to expect from the Chinese media in the coming years? A closer reading of


http://www.thechinabeat.org/?p=162
http://www.thechinabeat.org/?cat=20
http://www.thechinabeat.org/?author=1
http://www.thechinabeat.org/?p=162#comments
http://thechinabeat.blogspot.com/2008/06/mass-online.html
http://chinadigitaltimes.net/2008/06/chinas-president-chatted-with-citizens-online/
http://bbs1.people.com.cn/boardList.do?action=postList&boardId=1
http://www.tianya.cn/index.htm?vitem=http://www.tianya.cn/new/publicforum/PageDefault.asp
http://english.people.com.cn/90001/90776/90785/6433952.html
http://politics.people.com.cn/GB/8198/125402/index.html
http://politics.people.com.cn/GB/1026/7416479.html
http://politics.people.com.cn/GB/1026/7416479.html
http://politics.people.com.cn/GB/1024/7408514.html
http://cpc.people.com.cn/GB/69112/70190/70197/70354/4768564.html
http://cpc.people.com.cn/GB/64162/64165/70293/70319/4857095.html
http://cpc.people.com.cn/GB/64162/64165/70293/70319/4857095.html
http://www.onthemedia.org/transcripts/2008/06/20/03

Hu’s June 20 speech tells us much about core points of the CCP’s media policy in the twenty-first
century.

First of all, what makes Hu's speech interesting are his acknowledgement of new developments in the
Chinese media industry. In particular, Hu mentions the popular urban dailies (dushibao, such

as Nanfang dushibao, the cutting edge investigative paper from Guangzhou) and the Internet as
crucially important new components of the Chinese media landscape. The rise of a popular press
appealing to readers’ tastes in a competitive market is probably the biggest change in the decade
since Jiang Zemin reiterated the importance of the Party papers. Hu elevates the product of the
Party’s media reforms and the commercialization of the press sector and gives them legitimacy within
the Party-dominated public sphere. In a similar vein, the electronic and web-based media are now
officially incorporated into the CCP’s media theory — as demonstrated by Hu’s “chat” with surfers at
the Strong Nation Forum.

However, Hu Jintao is quick to balance the newly emerging media and their counterpart, the Party
press, and lay down an authoritative definition of the respective roles of the two media types: “"With
the Party papers and broadcasting stations as the mainstay...” — the commercial papers are
supplementing the role of the Party press, but are by no means supposed to replace the latter. In fact,
the urban dailies and the web-based media are what the Party press is to the CCP: “propaganda
resources” (xuanchuan ziyuan). Hu Jintao acknowledges the existence of a “multi-layered public
opinion” and the need to take all these layers into account in the Party’s propaganda work. That
seems to be evidence for a more sophisticated and flexible approach to thought work and propaganda.

Propaganda, however, is the core theme of Hu's speech, and it remains the defining framework for the
Chinese press of the 21st century. The overall parameters have changed remarkably little, and in
these respects Hu's speech closely follows Jiang’s 1996 address. Indeed, in the very first paragraph,
Hu speaks of the “news front” (xinwen zhanxian), a term that is decades old; the militaristic
vocabulary harks back to the CCP’s perception of the media as a weapon in its struggle for power. Of
all the media principles that Hu consequently invokes, the first and most prominent

is partiinost (dangxing), a Soviet concept that has been the core of the CCP’s approach to the media
since the 1930s. Its reiteration in the current context is a clear signal that the basic line remains what
it has been: the press — no matter Party press or other media — must unwaveringly follow the line of
the Party center.

The third and fourth paragraphs of Hu's speech in particular are outright cold war rhetoric. Hu declares
that “"News and public opinion are at the forefront of the ideological field,” and in the next paragraph
he explains that China finds itself amidst an intensifying ideological conflict with the West (“...the
struggle in the field of news and public opinion is getting more intense and more complicated”). The
means of this struggle may be changing, but not its nature. China’s ideological conflict with the West
remains as acute as ever in the eyes of the CCP’s top leader. These are the external factors that
determine the Party’s use of the media. In his explanations on partiinost, Hu says that “correct
guidance of public opinion benefits the Party, the nation, and the people”; incorrect guidance, in turn,
is prone to bring disaster: the CCP has learned its lesson from the democracy movement in 1989 and
from the breakup of the Soviet Union. The CCP is not going to let it happen in China.

A crucial measure to ensure that the Party stays in control of the media is journalism education.
Again, Hu takes his cue from Jiang Zemin, who had stressed the same point in 1996. As the
gatekeepers in the media field (there is no pre-publication censorship in the PRC, so journalists and
editors are responsible to judge what goes and what not), journalists will be carefully watched; their
ranks may be weeded from time to time, to ensure that they stick to the role the Party has assigned
to them. Over the last years, the CCP has driven an aggressive push to standardize registration and
examination of prospective and practicing journalists, and in light of Hu's speech, more of the same
may be in the offing.

In the run-up to the Olympic Games, the Chinese media have been in the headlines repeatedly. On
the one hand, the Party has cracked down across the board, discouraging expressions of dissent

before and during the Olympics. In particular, publications that have existed for many years in the
cracks of the Party-state, such as the popular English-language magazine That’s Beijing have been


http://www.nanfangdaily.com.cn/Southnews/dd/dsb/
http://www.danwei.org/media_business/thats_magazines_a_cautionary_t.php

ordered to shut down or have seen takeovers by their Chinese joint venture partners. Experiments
with new media forms are clearly not encouraged.

On the other hand, much has been written about the surprisingly swift and broad coverage of the
Wenchuan earthquake, when the Chinese media ignored an early ban on reporting and went into a
nearly round-the-clock coverage of events, while Xinhua and the other paragons of the state media
stood by. An emancipation of the Chinese press? Less so in Hu Jintao’s eyes. The upsurge in
earthquake reporting was quickly brought under control and was superseded by massive mainstream
propaganda that focused on the heroic rescue efforts of the PLA and the national Party leadership.
Controversial topics such as construction problems at school building that collapsed and corruption
were quickly suppressed. Well done: Hu Jintao congratulated the People’s Daily staff on their
extraordinary achievements during four major news events earlier this year: the winter storms that
brought traffic to a collapse in much of Southern China, the struggle to “protect social stability in
Tibet,” the preparation of the Olympics, and finally, the Wenchuan earthquake.

No fear of media openness, then; the CCP has demonstrated its ability to open up temporarily but
quickly rein in the media once a return to its close control of the media was deemed desirable.

Overall, both Party media and their more popular counterparts have played their role within the
Party’s concert on the “news and propaganda battle front” remarkably well. In his speech Hu Jintao, or
“Boss Hu,"” as the surfers at Tianya called him, has summed up from the theoretical vantage point the
experiences of the past decade, and has staked out the direction for the next years: be open to the
new, but only once it is effectively co-opted and integrated into the Party’s existing framework of
governance.


http://online.wsj.com/article/SB121183680811920889.html?mod=googlenews_wsj
http://online.wsj.com/article/SB121183680811920889.html?mod=googlenews_wsj
http://chinadigitaltimes.net/2008/06/seismic-suppression-chinese-censorship-after-the-sichuan-earthquake/

	University of Nebraska - Lincoln
	DigitalCommons@University of Nebraska - Lincoln
	6-30-2008

	Boss Hu and the Press
	Nicolai Volland

	tmp.1491243001.pdf.5siqr

